לשיחה עם יועץ משכנתאות

מחיר למשתכן / מחיר מטרה

תוכן עניינים

ריבית בנק ישראל

ריבית הפריים 6.00%
ריבית בנק ישראל 4.50%
מעודכן יוני 2024

מדד המחירים לצרכן

106.90 (0.8+)
מחודש אפריל 

מעודכן יוני 2024

לייעוץ ראשוני ללא תשלום

חדש בבלוג שלנו
חדש באתר אטוס

כל מה שחשוב לדעת על מחיר מטרה ומחיר למשתכן

מחיר למשתכן ומחיר מטרה הן שתי תכניות שמטרתן לסייע ברכישת דירה לזוגות צעירים ולבעלי הון נמוך. בשתי התכניות הדירות ישווקו במחירים נמוכים ממחיר השוק באמצעות רישום מראש והגרלה.

מחיר למשתכן

במחיר למשתכן היזמים המעוניינים לזכות במכרזים לבנייה מתחרים על המחיר הסופי שאותו ישלם רוכש הדירה. הזוכה במכרז יהיה מי שיציע את המחיר הסופי הנמוך ביותר בהתאם לתנאי המכרז. היזמים והקבלנים מתחייבים למחיר הסופי של הדירה, הם אינם יכולים להתחרט והם כפופים לסטנדרט בנייה בהתאם למפרט שקבעה המדינה. 

הזכאים להשתתף בתכנית מחיר למשתכן הם אזרחי מדינת ישראל, זוגות נשואים עם או בלי ילדים, זוגות מאורסים שעתידים להינשא בתוך שלושה חודשים מיום הגשת הזכאות, חד הוריים עם ילד אחד שעדיין לא מלאו לו עשרים ואחת שנים ורווקים ורווקות מעל לגיל שלושים וחמש.

ושימו לב: הזכאות תינתן רק למועמדים שלא הייתה להם דירה בשש השנים האחרונות ולא קיבלו מהמדינה סיוע בתחום הדיור. מחירי הדירות בפועל משקפים הנחה של 15%- 30% ממחירי השוק.

רוכשי הדירה מתחייבים לא למכור את הדירה במשך חמש שנים לפחות לאחר הרכישה, אך מותר להם להשכיר אותה.

מאחר והצפי הוא שמספר המתמודדים על הזכות לרכוש את הדירה גבוה ממספר הדירות הנבנות, המועמדים צריכים להירשם להגרלה. 

 

מחיר מטרה

תכנית מחיר מטרה היא תכנית שבה יוצעו לזכאים דירות במחיר נמוך בעשרים אחוז ממחיר השוק.

במסגרת התכנית המדינה מציעה לקבלנים קרקעות במטרה לבנות עליהן דירות כאשר מחיר הדירות  נקבע מראש על ידי המדינה. הקבלנים מתחייבים למכור שמונים אחוז מהדירות במחיר שאותו קבעה המדינה ומחויבים לבנייה בסטנדרט גבוה בהתאם למפרט שקבעה המדינה. 

הזכאים להשתתף בתכנית הם חסרי דיור, משפחות עם ילד אחד לפחות שלא הייתה בבעלותם דירה במשך עשר השנים האחרונות, רווקים ורווקות מעל גיל שלושים וחמש ואוכלוסיית משפרי הדיור אשר מתחייבים למכור את הדירה שבבעלותם במהלך שניים עשר חודשים לאחר הכניסה לדירה שאותה רכשו במסגרת מחיר מטרה. 

לרוכשי הדירות בתכנית מחיר מטרה אסור למכור את הדירות במשך חמש שנים ממועד הרכישה, אך מותר להם להשכיר אותה.

כדי לממש את הזכות לרכוש דירה בפרויקט, המועמדים צריכים להירשם להגרלה. 

מימון העסקה

לאחר סגירת ההרשמה לכל אחת משתי התכניות ועוד לפני פרסום תוצאות ההגרלה על המועמדים לגשת לבנק למשכנתאות כדי לקבל אישור עקרוני לזכאות למשכנתא. את האישור העקרוני מנפיקים הבנקים בהתאם לרמת ההכנסה של המועמדים, לעיסוק, לוותק בעבודה, לטיב הנכס, לאחוזי המימון הנדרשים ועוד.

אם תימצאו זכאים לאחת מהתכניות, תוזמנו לבחור דירה ולחתום על חוזה רכישה. את החתימה על רכישת הדירה לא מומלץ לעשות ללא אישור עקרוני למשכנתא. 

רוכשי הדירות במחיר מטרה ובמחיר למשתכן זכאים לקבל אחוזי מימון גבוהים יותר מהמקובל. בעוד שרוכשי דירה בשוק החופשי יכולים לקבל עד לשבעים וחמישה אחוזי מימון בהתאם למחיר שנחתם בחוזה, בתכניות מחיר מטרה ומחיר למשתכן שיעור המימון נקבע לפי הערכת השמאי ולא על פי מחיר הרכישה בפועל.

לדוגמה: אם רכשתם דירה במחיר למשתכן  במחיר של מיליון שקל, אך השמאי מעריך את מחיר הדירה בשוק החופשי במחיר של מיליון ומאתיים אלף שקל, גובה המשכנתא שייקבע בהתאם להערכת השמאי יהיה גבוה יותר, וכך תוכלו לקבל משכנתא גבוהה יותר ולהידרש להון עצמי נמוך יותר. 

 

הנה טבלה המסכמת את השווה והשונה במחיר למשתכן ובמחיר מטרה: 

מטרת התכנית  דרך קביעת המחיר אחוז ההנחה ממחיר השוק אוכלוסיית יעד מגבלות מכירה אופי הרכישה
מחיר למשתכן לאפשר רכישת דירה במחיר מוזל לאוכלוסיות מסוימות. היזם שמציע את המחיר הנמוך ביותר זוכה. הנחה של 

 15-30%

ממחיר השוק.

זוגות צעירים, זוגות מאורסים, חד הוריים עם ילד מתחת לגיל 21, רווקים מעל גיל 35. חל איסור  על מכירת הדירה בחמש השנים הראשונות. בהגרלה
מחיר מטרה  לאפשר רכישת דירה במחיר מוזל לאוכלוסיות מסוימות. המחיר נקבע מראש על ידי המדינה בהפחתה של עשרים אחוז ממחיר השוק. הנחה של 20% ממחיר השוק.  משפחות עם ילד אחד לפחות, רווקים מעל גיל 35, משפרי דיור. חל איסור  על המכירה של הדירה בחמש השנים הראשונות.  בהגרלה 

מעונינים בייעוץ למשכנתא לדירת מחיר למשתכן או מחיר מטרה?

אנחנו אטוס, חברת ייעוץ משכנתאות שעובדת בכל רחבי הארץ, רוצים לשמוע עוד? דברו איתנו בטלפון 050-800-5557

איתי כהן - בעלים ATUS

נכתב על ידי איתי כהן
מומחה למשכנתאות כבר למעלה מ-10 שנים
יודע לבנות תיק משכנתאות מנצח עבור כל לקוח, ייעוץ ראשוני ללא עלות וללא התחייבות